Entre finals dels anys vuitanta i principis dels noranta, Antoni Abad (Lleida, 1956) es centra en la realització d’escultures mòbils que, acompanyades de seqüències fotogràfiques, ja indagaven sobre les possibilitats de la imatge expandida i en moviment. Després de la seva estada com a artista resident a The Banff Centre for the Arts (Alberta, Canadà), comença a treballar amb el mitjà videogràfic, sense renunciar a les preocupacions espacials i arquitectòniques de les seves obres anteriors; n’és un exemple la peça Últimos Deseos (1995), que es va presentar a la Biennal de Venècia de 1999, comissariada per Harald Szeemann. El 1996, arran d’una invitació de Roc Parés per a la plataforma MACBA En Línia, impulsada per la Universitat Pompeu Fabra i el MACBA, Abad realitza Sísif, una videoinstal·lació que reinterpreta el mite clàssic i que, a més, es desdobla en una nova versió per a la web. Serà la seva primera incursió dins d’internet. El 1997 porta a terme una altra videoinstal·lació, titulada Ciències Naturals, que investiga les reaccions d’empatia i repulsió dels usuaris.
D’aleshores ençà, Antoni Abad centra la seva activitat en el mitjà digital, amb propostes tan emblemàtiques com Z (2001-2003), una obra que anticipa l’ús de les xarxes socials, en la qual els usuaris s’interrelacionen entre si mitjançant la descàrrega en els seus ordinadors d’una mosca virtual que permet la interacció col·lectiva i simultània. El projecte Z es va presentar al MACBA el 2002 i va rebre el premi Ciutat de Barcelona 2003, en la categoria Multimèdia.